LeenAzi: Trip ke Jepun # Shibuya Tokyo ~ Episod 2

Thursday, March 12, 2015

Trip ke Jepun # Shibuya Tokyo ~ Episod 2

Episod ke-2 kali ini bertajuk "Berjimba di Shibuya Tokyo & Bertemu Awek Jepun"

Sesampai sahaja di rumah Pak Long dan Mak Long kami dijamukan dengan makanan yang sedap-sedap...mana taknya..Mak Long tunggu kami punyalah lama..dari pagi sampai ke malam....maaf di pinta....Namun, Alhamdulillah syukur  kami selamat sampai walau pun sesat....

Aktiviti seterusnya...selepas makan, solat dan berehat sebentar...Pak Long dan Mak Long pun terus bawa kami ronda-ronda Shibuya Crossing....

Abang macho aku happy sangat dapat pergi tempat ni...
Apa yang menarik Shibuya Crossing ni erk??? Ok jom aku share gambar yang aku ambil dari internet..tipulah kalau aku cakap aku yang ambil gambar ni kan...hehehe..mana ada Helicopter nak naik dan ambil gambar dari tempat yang tinggi.. ;P

Pada yang minat bawa keta engine turbo, drift sana, drift sini..bawa laju-laju serupa nak terbang tu..mesti dah tengok citer ni..
Meh aku cerita skit tentang Shibuya dan Shibuya Crossing ni..

" Shibuya adalah tapak sejarah sebuah istana di mana keluarga Shibuya yang tinggal dari abad ke-11. Berikutan pembukaan Yamanote Line pada tahun 1885, Shibuya mula muncul sebagai terminal kereta api untuk barat daya Tokyo dan akhirnya sebagai pusat komersial dan hiburan utama"

"Shibuya Crossing, adalah dimana tempat manusia sentiasa mencurah-curah dan berkumpul di seberang jalan dari semua arah akan dan bertemu di tengah-tengah dalam keadaan kucar-kacir dan terburu-buru.  Kemudian, selama beberapa minit, ia berhenti. sementara menunggu trafik bertukar kepada lampu hijau..mereka akan berkumpul kembali dan kembali menyeberangi jalan....

Aku mula-mula tu pelik juga...apa bendalah diaorang ni lalu-lalang..dah sampai sana barulah aku tahu, Ini disebabkan oleh kepadatan penduduk di Tokyo di tambah lagi dengan lokasi pusat membeli-belah dan station keretapi utama..manusia datang dari merata tempat..masing-masing dengan arah tujuan masing-masing.."

Ala...macam KeyEll lah...Kalau ke Tokyo tak pergi Shibuya "ibarat makan tak berkuah"....hehehe

Di Shibuya, kami di bawa meronda-ronda di Labi Mall...(bukan Labu-Labi dalam cerita P.Ramlee tau)..Tok Long nak cari hadiah birthday Raihan...tapi x jumpa...yang jumpa PS4 papa Raihan...hehehehe

Dapat bergambar ngan PS4 pun dah OK sangat...Bagi khatam PS3 yang ada dulu...
Bergambar kenangan dengan Mak Long
Atok upah gula-gula suh duduk diam..Raihan kalau dapat jejak tanah memang tak "cukup tanah" kita nak kejar dia
Bergambar kenangan dengan Pak Long
Selepas berjalan-jalan di sekitar Shibuya..kami pun pulang ke rumah dan berehat.....sebab esok nak sambung berjumpa awek jepun pulak...

Perkenalan kami bermula dalam flight semasa kami pulang dari US 4 tahun yang lepas..
Kalau korang ada baca 1st trip aku ke US masa bujang dulu. ..aku adalah cerita...So kedatangan aku ke Jepun ni memberikan peluang untuk kami berjumpa kembali...macam jejak kasih pulak!!
Tapi kali ini aku siap bawa anak dan suami skali..kalau dulu kami masing-masing bujang...;D

Untuk pertemuan kali ini, aku inform dia siap-siap melalui fb..apa yang mengharukan dia sanggup datang dari Sapporo sebab "aku datang Jepun!!!" Nampak...budi bahasa mereka masih tinggikan!!

Korang bolehlah tengok peta Jepun ni..tengok betapa jauhnya dia datang(naik flight) nak jumpa aku di Tokyo..itupun sebab kami ke Tokyo..kalau kami di Osaka, aku rasa sampai jugak minah ni...memang mengharukan....baik budaknya..

------------------------------------------------------------------------------------------------
Keesokan harinya...

Selepas bersarapan, kami pun kemas-kemas barang untuk berangkat pulang semula ke Osaka..Tapi sebelum tu jumpa Aki Takashi dulu..

Pak Long dan Mak Long pun hantar lah kami ke Shibuya Station dan terus ke Tokyo Station..

Di dalam Tokyo station ni ada banyak outlet bawah tanah...dalam pada berjalan menuju tempat yang dijanjikan tu sempatlah kami sambar barang untuk dijadikan kenangan .
Sambar jer apa yang patut dan murah...hehehe
Dalam masa menunggu Aki tu...aku pun beritahu dia yang kami tunggu di depan shopping mall " DAIMARU"

Semasa di Jepun..handphone cap ayam aku time tulah nak breakdown..ditambah pulak aku x buat roaming....so aku pun pinjam hp Pak Long untuk menghantar SMS bagitahu kami dah sampai depan mall..hehehe..
Sementara menunggu Aki..kami pun jenjalan dalam mall beli hadiah Raihan..;)

Tadaaaaaaaaaaa...Hadiah dari Tok Long untuk Birthday Boy!!!! Terima Kasih Atok...


busy sungguh!!
Disinilah kami menunggu Aki....Yeasu Central Entrance...
Tunggu punya tunggu..setiap orang yang lalu aku cam betul-betul..sebab aku kurang pasti muka Aki..4 tahun banyak yang boleh berubah..dan aku pun risau dia x cam muka aku sebab aku dah bertudung...
Tiba-tiba masa tengah menunggu.. Pak Long cakap..." yang tu kot"...dia dengan senyuman yang sangat manis terus meluru kat aku...rupanya dia cam aku...hehehehe..aku yang x cam dia!!!!

Sah!!! Aki...
Punyalah comel minah jepun ni..hampir tak kenal aku dibuatnya...walaupun selalu bertanya khabar melalui fb..aku jarang-jarang nampak muka dia yang cute tu..sebab gambar profile dia kucing...how sweetttttt.....
Raihan..budak yang tak tahu takut...
Setelah bertegur sapa,aku pun  memperkenalkan keluarga aku pada dia. Kami berborak rancak..rasa macam tak percaya dia depan mata aku untuk kali kedua..

Tak lama selepas tu..Pak Long dan Mak Long pun meneruskan pengembaraan mereka dan kami pun berpisah...

Pertemuan aku dan Aki x lama..sekejap jer sebab kami agak rushing nak ke Osaka pulak..takut sampai malam.kesian pulak kat Raihan nanti.. Sebagai tanda berterima kasih kat Aki kerana sudi datang dari jauh...aku dan suami pun ajak dia pergi makan..dan recommend kami tempat mana yang boleh kami makan as muslim...

Lalu kami pun masuk ke dalam mall Daimaru dan naik ke tingkat atas bahagian restoran...
Try raw shushi...;D
Aki Takashi dan aku bergambar kenangan

Pada yang belum baca post aku sebelum ni...dimana aku jumpa awek jepun nihhhh..meh klik sini..Trip ke Amerika Syarikat;Chaska~ 1st Business Trip
Raihan...dah pandai buat mimik muka!!! 
Sebelum berpisah...Raihan bergambar kenangan dengan Aunty Aki...sampai nak ikut Aunty Aki balik..melampau betul!!!!
Mesra sungguh diaorang..ni kalau jalan berdua ni sah-sah orang ingat anak..
Setelah berpisah...kami teruskan pengembaraan ke Osaka semula dengan menaiki Shinkansen..
Sesampai di Osaka dan menuju ke hotel yang sama..hari pun dah malam...kami pun berehat dan mengemas barang memandangkan esok malam kami akan pulang semula ke Malaysia...

Ok..habis dah episod di Tokyo...Episod 3 akan kembali dengan kisah di Universal Studio Osaka dan jalan-jalan cari pasal di Temma..

Check it out!!!

Untuk membaca post-post sebelum dan selepas (Trip ke Jepun)..sila klik pada senarai dibawah.
  1. Trip ke Jepun # Osaka ~ Birthday Trip Raihan 2 Tahun
  2. Trip ke Jepun # Tokyo ~ Episod 1
  3. Trip ke Jepun # Shibuya Tokyo ~ Episod 2
  4. Trip ke Jepun # Universal Studio Japan & Tenma Osaka ~ Episod 3
P/S: kakak abang yang membaca blog entry ni...jom follow blog i ni...dah follow jangan lupa tinggalkan jejak di comment...nanti i follow you back..thank youuuuu

No comments:

SPONSORED BY NUFFNANG

New story