LeenAzi Sambal Kicap: Resepi Sup Tulang+Daging Empuk,

Friday, April 10, 2015

Resepi Sup Tulang+Daging Empuk,

Harini..minit terakhir sebelum balik ..tekak macam nak makan sup-sup.. Balik jer dari kerja pickup Raihan terus pergi pasar malam..Malam ni nak masak #Sup Tulang Daging

Sampai jer pasar malam, langit dah gelap..kami pun terus menuju gerai yang jual daging segar tu..aku beli sekilo jer...setengah kilo daging setengah lagi tulang...cukuplah untuk kami bertiga makan..harga RM28.00, pada aku mahal jugaklah..tapi tekak nak makan punya pasal..

Lepastu terus tuju gerai barang runcit, beli kentang dan sayur sikit-sikit..RM20.00 pada aku MAHAL..sebab kalau kat pasar aku rasa x sampai RM10.00... So total RM48.00 aku bawa RM50.00 tak habis pun..dah beli terus balik sebab nak masak untuk malam ni...

Masuk jer kereta, hujan pun turun dengan lebat, ribut petir kilat semua ada...Alhamdulillah bumi Kulim basah kembali.

Sampai jer rumah..aku settlekan mana yang wajib dulu pastu terus masak sebelum azan Maghrib...
Menu malam ni simple jer..Sup Tulang Daging + Kueh Teaw..malam ni x nak makan nasi....konon nak kurus...;p

Aku masak menggunakan pressure cooker..so cun-cun sejam daging dah empuk gilerrr..hampir hancur pun ada..Raihan pun senang nak kunyah..

Raihan memang suka sup..mak-mak kalau masak selalu utamakan apa yang anak suka..macam tu jugak aku..Tadi makan sup penuh semangkuk, kueh teaw siap bertambah-tambah..(Raihan makan sampai nak termuntahhhhh bayangkan!!!!) Lepas hirup sup tunjuk thumb up kat mama...hahahaha..Raihan oh Raihan..

 Hirup sup panas-panas semasa hujan lebattttt memang mendamaikan & menyamankan....

Bahan-bahan:
  1. Daging + Tulang 1/2 kilo
  2. Bawang besar 1 biji
  3. Bawang Putih 3 ulas
  4. Halia 5 inci
  5. Cili padi 2 biji
  6. Sup Bunjut 1 uncang
  7. Rempah sup 3 sudu besar
  8. Air 10 cawan
  9. Minyak untuk menumis
  10. Garam dan gula sebagai perasa
  11. Sayur-sayuran Brokoli, Bunga Kobis, Karot, Kentang, Tomato, Daun Sup & bawang goreng
Cara memasak:
  1. Basuh tulang dan daging sebersih-bersihnya
  2. Kisar bahan no.2 hingga no.3.
  3. Tumis Sup bunjut sehingga naik bau, masukkan bahan yang telah dikisar tadi. Masukkan cili padi dan rempah sup tumis sehingga naik bau..
  4. masukkan tulang dan daging, tambahkan air sehingga tak nampak tulang..Masak sehingga daging empuk dan lembut.
  5. Sesudah daging lembut, masukkan kentang dan biarkan kentang  lembut sebentar, barulah masukkan sayur-sayur yang lain..kalau terlalu pekat, tambahkan air.
  6. Masukkan garam dan sedikit gula..Siapppppp

SELAMAT MENCUBA....

Post a Comment

SPONSORED BY NUFFNANG

New story