LeenAzi Sambal Kicap: Tomyam Udang Easy Measy

Monday, March 30, 2015

Tomyam Udang Easy Measy

Malam ni cuaca hujan di Kulim..best-best...jimat electric tak payah buka aircond...;p
Tekak pulak rasa nak makan yang ada sup-sup gituuu...
Maka dengan semangatnya aku ke dapur keluarkan udang dari fridge...
Dek kerana nak masak Tomyam..aku pun ke tanahlah mencari apa yang patut untuk masak tomyam..

Aku ni suka bertanam..hehehe.banyak sangat hobi..antaranyalahhhhh.ikut mood jugak tuuu....
Buat masa sekarang stok herba yang ada kat rumah cukup menampung kami bertiga...Taman mini kecil aku tu boleh lah tampung pokok-pokok basic, bukan apa..senang, lagipun dari biar tanah terbiar, adalah lebih baik aku bertanam..aku kan tak ada istilah boring dalam hidup..ada jer benda nak dibuat waktu cuti atau petang..
Cuti pulak tak biasa tido siang hari..maka macam-macamlah yang aku buat untuk "membusykan"diri.. Ada juga paksa diri pejam-pejamkan mata...tapi nakkkk jugak bukak mata...jeles dengan Raihan..seronok jer dia tido siang...

Ok, inilah senarai pokok yang aku tanam dengan tangan lembut aku ni..;p

1. Daun Kari...sedang galak membesar..aku tanam dalam pasu jer, sebab kecik lagi
2. Lempoyang..untuk makan dalam pantang...hehehe standby kot-kot ada rezeki.....tak pantang pun aku bedal jugak...(korang tahu ker apa tu lempoyang??) ,mana yang tak tahu tu nanti aku tunjuk dalam entry lain yer..
3. Serai, 24 hours ada stok...aku tanam belakang rumah jer..2 batas..jimat!!!..nak masak jer terus ke luar ambik serai..
4. Daun limau purut, tanam depan rumah, dah bercambah-cambah pucuk, sebab aku tanam kat tanah...
5. Halia..seronok keluar tunas..kalau stok halia abis..cangkul jer depan rumah tuuuu
6. Daun pandan..lebar-lebar juga daunnya...
7. Daun sirih..hahaha, esok Raihan nak kawin boleh buat sirih junjung...(hahaha..mama berangan lebihhhh)..
8. Lengkuas..aku kan suka bakar-bakar..lengkuas ni pelengkap resepi ikan bakar edisi aku.....
9.Daun kesum..aku tanam dalam pasu kat belakang rumah jer..nak masak asam pedas muar senang!!
10.Daun Kunyit...haritu gemok-gemok..tapi bila dialih ke tanah habis kena baham dek ulat..benci!!!...yang ada sekarang dalam pasu kecil sedang bercambah...
11.Ulam pegaga, kalau stok sayur dah habis, aku batai ulam pegaga jer..kat pond aku tanam 2 pasu..kemain galak dia tumbuh...
12. Daun Bawang, aku ni suka beli bawang yang bercambah..bukan apa...kalau tanam boleh buat stok..nak masak sup senang...gunting jer daun bawang tu..freshhh tau...
13. Daun Sup..pun sama kes..depan mata jer...potong, basuh, campak...siapppp
14. Pisang..hahahaha...ambik kat Tapah..dasyatttt...kekadang aku ambik daun pisang yang cenonet tu buat balut ikan bakar..jadilahhh kami berdua jer laki bini nak makan..
15. Ubi...hahaha pucuk ubi tu lepaslah kami bertiga makan buat masak lemak udang...petik je depan rumah..tapi aku rasa isi  ubinya tak ada..sebab tak cukup khasiat..kesian ubi aku tu...
16. Daun Selasih...dah nak tua dah...kena tanam lain aku rasa..tunggu masa jer tu nak kiokkk
17. Betik..campak jer biji betik..tumbuh pulak dia..dah tinggi Raihan dah tu..tak lama lagi dapatlah  merasa buah betik pulak..

Aku rasa kalau bagi tanah kampung, habis keliling rumah aku tanam...
Dalam brutal-brutal aku ni, ada juga sifat "pencinta alam" tauuuu

Musim panas sekarang ni..pokok kurang gemuk..tak cukup air gamaknya...kesian..;(

Alahaiiiii...panjangnyer aku membebel...aku sebenarnya nak bagi resepi Tomyam udang Easy Measy aku nih...;p

Untuk adik-adik baru kawin tu..nak try skill bleh la...senang jer dikkkkk...
Untuk otai-otai dapur...tak yah lah baca..malulah...resepi campak-campak jer..

Airtangan Leen Azi

Bahan-bahan: Untuk 2 orang makan

  1. Udang - 10-15 ekor
  2. Bawang besar - 1 biji , dipotong
  3. Bawang putih - 3 ulas
  4. Cili padi - 2@3 batang ( bergantung kepada kepedasan yang korang nak)
  5. Serai - 3 batang, dititik
  6. Pes Tomyam - 2 sudu ( kalau kuib tomyam - 1 jer sudah)
  7. Minyak untuk menumis
  8. Daun limau purut - 4 helai
  9. Daun Ketumbar - 3 tangkai
  10. Bunga kobis ikut suka banyak mana
  11. Tomato 1 biji
  12. Karot- ikut suka banyak mana
  13. Air- 2 cawan
  14. Garam - 2 sudu kecil
  15. Gula- Satu sudu  kecil


Cara-cara memasak
  1. Panaskan minyak, tumis bahan no.2 hingga no.5 . Bila naik bau, masukkan pes tomyam, tumis sampai naik bau..jangan hanget pulak...
  2. Masukkan udang, gaul rata sebentar..
  3. Masukkan air paras-paras udang. Masukkan daun limau purut dan daun ketumbar. bunga kobis, tomato, karot..biarkan mendidih. Kalau tak cukup air tambah lagi..
  4. Masukkan garam dan gula. Rasa lah..kalau masin tambahlah air...biarkan mendidih lagi pastu..dah siappppp


Aku punya tomyam edisi budak-budak..tak pedasss..Raihan hirup kuah macam hirup sup...nasi bertambah-tambah kekadang hampir 2 senduk..tapi badan tak gemok jugakkkk...;p

Airtangan Leen Azi

Post a Comment

SPONSORED BY NUFFNANG

New story