LeenAzi Sambal Kicap: Resepi Bubur Kacang Hijau Durian

Friday, October 16, 2015

Resepi Bubur Kacang Hijau Durian

Teringat masa kecik-kecik mak suka sangat masak bubur kacang hijau ni..kalau tak habis nanti mak buat ice-cream Malaysia, kalau yang tu cepat jerrr habis..budak-budak kan suka ice-cream..berebut..
Kali ni trun aku pulak yang buat untuk Raihan..tapi dia bukan pandai 

makan sangat pun...akuuuu jugak yang kena perabiskan...yang sebenarnya mak dia yang nak makan...kesian ker anak jugak dapat namaaaa...;p


Masak dah lama..tapi harini baru nak tulis resepi..sabau jer lerrrrr..bila masak ni bau wangi satu rumah tauuu...mantapp

Resepi Bubur Kacang Hijau Durian


Bahan-Bahan
Durian -ikut suka nak banyak mana
Kacang hijau 500g- rendam semalaman
Santan 1 cawan
Gula Melaka 1/2 cawan
Garam 1 sudu kecil
Daun Pandan 2 helai- diikat dua
Air- ikut kepekatan yang dimahukan


Cara-cara:
1. Masukkan air, daun pandan dan kacang yang telah direndam, Biarkan mereneh dan kacang lembut. Bila kacang dah lembut, masukkan santan, durian, gula melaka dan garam, Kalau terlalu pekat tambahkan air. Masak dengan apa yang kecil, gaul selalu sehingga kuah pekat mengikut kesesuaian anda..Siap...


Selamat mencuba...


Post a Comment

SPONSORED BY NUFFNANG

New story